|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
griba
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 2619 Przeczytał: 11 tematów
Pomógł: 62 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Pon 12:48, 14 Gru 2015 |
|
Coś na zimowe wieczory.
Reflektor w VX (jeżeli ma zdrowe lustro i szkło), przy sprawnej instalacji elektrycznej (napięcie na żarówce) wg mnie dość dobrze oświetla drogę. Jednak na bałkańskich winklach, po zmroku, trochę brakowało mi dodatkowego doświetlania pobocza drogi. Piszcie co chcecie na temat wyglądu, ale dodatkowe oświetlenie (światła drogowe) to może być dobra sprawa na każdej krętej (i nie tylko) trasie.
Ot i narodziła się pewna koncepcja.
Ponieważ uważam, że należy jak najmniej ingerować w konstrukcję moto i mieć możliwość łatwego powrotu do serii (np. na wypadek sprzedaży itp.) - do montażu dodatkowych lamp wykorzystałem istniejące elementy. Dzięki temu osiągnąłem zupełny brak inwazyjności. Założenie lub zdjęcie dodatkowego oświetlenia to około 15 minut zabawy z podstawowymi narzędziami. Osobny temat to elektryka, ale tu niezbędna instalacja (jak i przełącznik) praktycznie nie będą widoczne.
Tutaj przepis na [link widoczny dla zalogowanych]. Opisy znajdziecie pod zdjęciami.
UWAGI
Czemu nie zamontowałem lamp na gmolach?
- Bo za nisko i światło reflektorów dodatkowych byłoby nieefektywnie wykorzystane.
- I dlatego, że to co zamontujesz poza obrysem motocykla odpada przy ślizgu.
Źródła światła
W lampach zainstalowałem żarówki H3 - 12V/35W. Dają dobre, jasne światło porównywalne natężeniem z reflektorem głównym. To, że (w mojej ocenie) natężenie światła reflektora głównego (60W) jest praktycznie identyczne jak lamp dodatkowych (35W), może tylko świadczyć o tym, że jego lustro ma już nieco gorsze parametry. Żarówki 35W mniej obciążają układ elektryczny niż typowe 55W - zyskujemy łącznie 40W (przykładowo tyle pobierają zazwyczaj grzane manetki).
Eksperymentowałem też z szeregowo 2 x H3 6V/25W, ale rezultaty nie były zadowalające. O H3 LED nawet nie powinienem wspominać - tanie zamienniki mogą być wykorzystane do świateł od jazdy dziennej i nic poza tym - nie ma sensu w nie inwestować. Chyba, że coś nowego pojawi się na rynku np. z LED typu CREE, ale cena takich rozwiązań będzie pewnie zaporowa.
Obciążenie instalacji elektrycznej
O ile mnie pamięć nie myli, to z alternatora mamy jakieś 330W przy 5000 obr/min Do czego zmierzam. Mimo "słabszych" żarówek, wydaje mi się, że po włączeniu dodatkowych lamp, napięcie w instalacji nieco za bardzo spada. Mam wrażenie, że przy długotrwałej jeździe z włączonymi dodatkowymi światłami i jeszcze do tego grzanymi manetkami bilans ładowanie/pobór prądu wychodzi w okolicy zera (alternator i regulator, połączenia mam "w normie"). Nie sprawdziłem tego zjawiska jednak dokładnie, bo przy dużym ruchu na trasie ciągłe zmiany światła mijania/drogowe uniemożliwiają obserwację tego co się stanie. Dodam, że z takim "zmiennym" poborem prądu instalacja daje sobie radę bez problemu. Nie zauważyłem, żeby dochodziło do nadwątlenia "sił" akumulatora. Jednak obserwując woltomierz dochodzę do wniosku, że coś jest na rzeczy i temat wymaga rozpracowania. Marta będzie chyba musiała skoczyć na te bałkańskie winkle, żeby sprawdzić co i jak. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez griba dnia Pon 21:25, 23 Paź 2017, w całości zmieniany 9 razy
|
|
|
|
|
|
Gość
|
Wysłany:
Pon 14:33, 14 Gru 2015 |
|
griba-żeby trochę obniżyć pobór prądu, można by zastosować żarówki ledowe w tylnej lampie , podświetleniu tablicy i zegarów.może to nie wiele ale zawsze jakiś 'W-at' zaoszczędzony. |
|
|
|
|
dis
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 4411 Przeczytał: 4 tematy
Pomógł: 37 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Golęczewo (pod Poznaniem)
|
Wysłany:
Pon 15:28, 14 Gru 2015 |
|
A może ledy dużej mocy w dodatkowe lampy wstawic zamiast zwykłych żarówek?! Ja mam latareczkę z 1W ledem a daje światła jak głupa. Są zestawy kilku watowe zamienników zwykłych żarówek to może takie warto wstawić w nowe lampy. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
griba
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 2619 Przeczytał: 11 tematów
Pomógł: 62 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Pon 16:51, 14 Gru 2015 |
|
Darek, pomysł dobry, ale wiele w ten sposób nie zyskasz - kilka watów co najwyżej.
Dis - patrzyłem na H3 w LED - te tanie na LED SMD to raczej za słabe będą. Sprzedawcy często mają napisane, że nadają się tylko jako światła "sygnałowe" - np. do jazdy dziennej. Są też takie, w których użyto LED CREE - zarówno "żarówki" H3 jak i całe lampki - ale to jest sporo droższe rozwiązanie. Te LED'y faktycznie świecą godnie przy znacznie mniejszym poborze prądu.
Mnie ogólnie zastanawia, że zapas na alternatorze niby jest, ale jednak szału nie ma. A może jestem za bardzo przewrażliwiony. Wszystko przez ten dodatkowy woltomierz. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|