Autor |
Wiadomość |
motdok
Dołączył: 03 Sty 2011
Posty: 5 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 9:00, 05 Sty 2011 |
 |
Cześć!, czy ktoś możę pomóc bądź udzielić rad, chcę odkęcić chłodnica, wymienić płyn, zregenerować wiatraczek, jak to zrobić? na co zwrócic uwagę? moto ma juz trochę lat i nigdy nic nie było robionę, dziękuje za wszelkie sugestie:) |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
|
 |
dis
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 4412 Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 37 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Golęczewo (pod Poznaniem)
|
Wysłany:
Śro 10:06, 05 Sty 2011 |
 |
Jeśli chcesz ściągać chłodnice wpierw trzeba spuścić płyn do czego odkręcasz korek wlewu płynu po czym odkręcasz śrubę z lewej strony ramy na samym dole w okolicach stopki bocznej (jest tam tylko 1 śruba wkręcona pionowo wszystkie pozostałe są w poziomie więc nie problem znaleźć). Tamtędy cały płyn chłodniczy zleci.
Wykręcenie chłodnicy to już przysłowiowy pikuś. Odkręcasz osłonę chłodnicy (gdyż chłodnice najlepiej wyciąga się do przodu w dół)mocowaną na 4 imbusy po bokach. Następnie luzujesz mocowania gumowych rur łączących chłodnicę z silnikiem i ramą. Należy też rozłączyć wentylator i czujnik temperatury, by przypadkiem nie wyrwać przewodów podczas wyjmowania chłodnicy. Z rozłączeniem przewodów nie ma najmniejszego problemu. Warto sprawdzić tylko czy kolory przewodów rozłączanych są takie same i różnią się od pozostałych co ułatwi montaż (w modyfikowanych instalacjach kilka przewodów może być w tym samym kolorze a w oryginalnej nie ma tego problemu gdyż każdy kabel jest innego koloru).
Sama chłodnica jest mocowana na 3 śruby (jak dobrze pamiętam ilość) 2 u góry chłodnicy oraz jednej na dole. Odkręcając je można już spokojnie wyciągnąć chłodnice, gdyż wentylator mocowany jest nie do chłodnicy lecz do ramy. Jeśli chcesz wyciągnąć też wentylator to odkręcasz 4 śruby po bokach wentylatora (po 2 na stronę) i wyciągasz wentylator do przodu. Nie przeciskaj go pomiędzy ramą a silnikiem bo się nie zmieści (sprawdzone). Montaż w odwrotnej kolejności z tym że na wysokości górnej części chłodnicy z lewej strony ramy jest śruba odpowietrzająca układ chłodzenia którą wykręcasz i zalewasz płyn do momentu gdy pojawi się on w tym otworku. Wtedy zamykasz go i normalnie wlewem dolewasz płynu do pełna. Radzę by po przejechaniu 2-3km nawet przy odpowietrzeniu układu sprawdzić poziom płynu gdyż jego część i tak rozejdzie się po układzie. Trzeba wtedy dolać od ok 100-200ml i układ jest pełny. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
kodimen
Dołączył: 17 Lis 2010
Posty: 14 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubsko lubuskie
|
Wysłany:
Czw 20:44, 06 Sty 2011 |
 |
witajcie vxomaniacy
mam prosbę skierowaną do Ciebie dis mógłbyś zrobic zdjecie tego odpowietrznika od chłodnicy bo u mnie takowego nie ma,cos mi sie wydaje że poprzeni właściciel go zaspawał ,bo jest takie miejsce ale zaspawane tylk o nie jestem pewny czy o to miejsce chodzi z góry dzięki:)
pozdrawiam i do zobaczenia gdzieś w Polsce:) |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
dis
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 4412 Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 37 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Golęczewo (pod Poznaniem)
|
Wysłany:
Czw 22:59, 06 Sty 2011 |
 |
Kodimen na rysunku poniżej są te dwa elementy numer 19 to śruba odpowietrzająca a numer 20 to śruba spustowa płynu chłodzącego.
[link widoczny dla zalogowanych]
Jeśli nadal zdjęcia potrzebne to jutro je zrobie. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
STEFAN
Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 553 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mrągowo
|
Wysłany:
Pią 8:34, 07 Sty 2011 |
 |
dis napisał: |
Kodimen na rysunku poniżej są te dwa elementy numer 19 to śruba odpowietrzająca a numer 20 to śruba spustowa płynu chłodzącego.
[link widoczny dla zalogowanych]
Jeśli nadal zdjęcia potrzebne to jutro je zrobie. |
Tylko małe sprostowanie.
Nr. 20 na załączonym rysunku to są uszczelki.
Nr. 18 spust.
Nr.19 to tak jak w opisie kolegi odpowietrzenie.
Pozdrawiam Stefan |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
dis
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 4412 Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 37 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Golęczewo (pod Poznaniem)
|
Wysłany:
Pią 9:22, 07 Sty 2011 |
 |
Faktycznie Stefan dziękuję za sprostowanie 18 i 19 to śruby a 20 to w obydwu przypadkach uszczelki. Zagapiłem się chyba i tak wyszło źle przy pisaniu. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
motdok
Dołączył: 03 Sty 2011
Posty: 5 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 11:55, 08 Sty 2011 |
 |
dziekuje za pomoc:)! |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
kodimen
Dołączył: 17 Lis 2010
Posty: 14 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubsko lubuskie
|
Wysłany:
Pon 22:07, 10 Sty 2011 |
 |
dzieki chłopaki za pomoc i tak jak mówiłem jakis pacan zaspawał to odpowietrzenie czy da sie odpowietrzyc układ o ile jest zapowietrzony bez tej śruby nr.19?
Bo jak nie to rozwierce wspawam nakretke i juz bedzie nowy odpowietrznik co wy na to koledzy od vx:)
pozdrawiam:) |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
dis
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 4412 Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 37 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Golęczewo (pod Poznaniem)
|
Wysłany:
Wto 11:07, 11 Sty 2011 |
 |
Możesz zrobić tak jak ja w rg80 gdzie o odpowietrzeniu nikt nie pomyślał.
Gdy już zalewasz płyn lejesz go do maxa przy czym część układu będzie zapowietrzona w tym momencie. Odpalasz wtedy sprzęt na jakąś minutę i wtedy pompa płynu chłodzącego wywoła jego obieg i spowoduje że rozejdzie się on po układzie a powietrze pójdzie do góry. Po minucie pracy wyłączasz silnik i dolewasz płynu a trochę go wejdzie jeszcze. Taką czynność wykonasz ze 2 -3 razy i powinno być ok.
Pamiętać należy o jednym. Zbyt mało płynu to szybsze nagrzewanie i możliwość przegrzania silnika dlatego odpalamy tylko na chwilkę by płyn się trochę rozprowadził. Krótkie odpalenia są też dlatego istotne gdyż jakakolwiek pompa tłocząca ciecz nie powinna pracować na sucho. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
STEFAN
Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 553 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mrągowo
|
Wysłany:
Wto 11:59, 11 Sty 2011 |
 |
kodimen napisał: |
dzieki chłopaki za pomoc i tak jak mówiłem jakis pacan zaspawał to odpowietrzenie czy da sie odpowietrzyc układ o ile jest zapowietrzony bez tej śruby nr.19?
Bo jak nie to rozwierce wspawam nakretke i juz bedzie nowy odpowietrznik co wy na to koledzy od vx:)
pozdrawiam:) |
Zakładając , że mamy sprawny układ chłodzenia w naszym VX-sie , odpowietrzyć możemy tylko częściowo nie mając tego odpowietrznika na swoim miejscu.
Co to znaczy sprawny układ chłodzenia ?
To taki gdzie zachowana jest szczelność i sprawny jest termostat.
I zatrzymam się na chwilę przy termostacie .
W naszym moto przy odpowietrzaniu układu termostat odgrywa niezmiernie ważną rolę.
Jeśli jest nie sprawny ( to znaczy zawieszony, na stałe podniesiony nie zależnie od temperatury silnika ) wystarczy odpowietrzyć tylko jeden raz przy zalewaniu płynu do układu chłodzenia.
Natomiast jeśli nasz termostat jest sprawny ( szczelny jak jest zimny a uniesiony jak silnik osiągnie optymalną temperaturę ).
Procedura odpowietrzania układu chłodzenia jest trochę skomplikowana.
Spróbuję opisać jak powinna prawidłowo przebiegać.
Odkręcamy ( luzujemy odpowietrznik ) , zalewamy płyn ( i tu nie będę się rozpisywał bo każdy wie gdzie jest korek wlewu ).
Jak się pokaże w miejscu odpowietrznika płyn zakręcamy go.
Odpalamy maszynę i rozgrzewamy silnik , aż osiągnie optymalną temperaturę pracy ( najlepiej przejechać się gdzieś po okolicy ).
Nie preferuję grzania na biegu jałowym do momentu włączenia się wentylatora.
Po wystygnięciu silnika do temperatury pokojowej luzujemy odpowietrznik i dolewamy płyn.
Te w/w czynności opisane wcześniej powtarzamy tak długo , aż po zluzowaniu śruby odpowietrzającej ukaże się płyn .
Górny odcinek ramy w miejscu gdzie znajduje się odpowietrznik jest zaślepiony .
Jeśli źle odpowietrzymy nasz moto to na odcinku termostat odpowietrznik utworzy się poduszka powietrzna i w naszym układzie chłodzenia znajdzie się mniejsza ilość płynu chłodzącego.
Jakie będą konsekwencje eksploatując naszą Zuzannę latem przy temperaturze trzydziestu stopni rozpisywać się nie będę , chyba jest to oczywiste dla każdego posiadacza VX-sa.
Miejsce odpowietrzenia jest bardzo istotne "kodimen" i nie bez przyczyny znajduje się właśnie w tym miejscu.
Co zrobić ?
Obłożyć ( zabezpieczyć wszystko na czym Ci zależy ) kocem azbestowym .
Usunąć stary odpowietrznik i wspawać drugi.
Pozdrawiam Stefan |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
kodimen
Dołączył: 17 Lis 2010
Posty: 14 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubsko lubuskie
|
Wysłany:
Wto 21:24, 11 Sty 2011 |
 |
dzieki chłopaki
W najblizszych dniach wstawie odpowietrznik i zrobie według zaleceń w końcu trzeba dbac o temperature naszych dziewczyn hihi;) pzdrawiam kodi:) |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
kodimen
Dołączył: 17 Lis 2010
Posty: 14 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubsko lubuskie
|
Wysłany:
Wto 21:28, 11 Sty 2011 |
 |
ale zanim to zrobie spróbuje sposobu ,,disa" po co robic sobie robote jak inny sposób moze byc skuteczny:) nieprawdaz? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
kodimen
Dołączył: 17 Lis 2010
Posty: 14 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubsko lubuskie
|
Wysłany:
Wto 21:45, 11 Sty 2011 |
 |
tak czytam i czytam czyli wychodzi na to że układ ma byc pełny po same pachy,a co z objetoscia po wzroscie temperatury cieczy? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
griba
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 2619 Przeczytał: 15 tematów
Pomógł: 62 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Wto 22:51, 11 Sty 2011 |
 |
Tam jest takie szare pudełko po prawej pod zbiornikiem - to zbiorniczek wyrównawczy (reservoir tank).
Korek chyba działa częściowo jak zawór, który otwiera światło krućca z nim połączonego.
Tak więc nie ma problemu.
Co do Twojego problemu z brakiem odpowietrzenia to jeżeli zrobisz tak jak DIS powinno być ok.
A potem można zobaczyć czy nie dolać płynu po rozgrzaniu (termostat się otworzy) chodź nie wiem czy to ma jakieś znaczenie bo z tego co się orientuje po manualu to w VX nie ma krótkiego obiegu. Zdaje się, że termostat ma otwory i zawsze puszcza trochę płynu...
Powodzenia,
pozdrawiam
Griba |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
dis
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 4412 Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 37 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Golęczewo (pod Poznaniem)
|
Wysłany:
Śro 1:26, 12 Sty 2011 |
 |
Jak ja robiłem według opisu wcześniejszego w rg80 to plusem był wskaźnik temperatury. Wlewając pierwszy raz i kręcąc przez minutę było widać, że trochę szybciej się nagrzewa. Po pierwszej dolewce nagrzewał się już sporo wolniej prawie jak normalnie z tym że jeszcze troszkę można było dolać. Ja odpowietrzając zawsze leję i tak pod korek bo zbiorniki wyrównawcze w Suzuki (auto moje też) są tak dziwnie skonstruowane że z nich do układu chłodzenia nic się nie dostanie jedynie nadmiar z układu chłodzenia może wlecieć do zbiorniczka (w innych pojazdach spotykałem trochę inne rozwiązania). Wniosek lejemy na maxa do chłodnicy i sprawdzamy tylko czy jest pod korek płynu bo za mało nie dobrze a jak za dużo to sobie do wyrównawczego poleci. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez dis dnia Śro 1:28, 12 Sty 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
|