Autor |
Wiadomość |
griba
|
Wysłany:
Pon 16:35, 06 Maj 2019 Temat postu: Materiały cd. |
|
Zapraszam na mój blog (link w pierwszym poście). Tam znajduje się pełna wersja artykułu. Są tęż pliki w formacie PDF gotowe do druku. |
|
|
Jarek78
|
Wysłany:
Pon 12:44, 06 Maj 2019 Temat postu: |
|
no no szacun za ten referat ,świetny opis ale jak to spamiętać wszystko |
|
|
griba
|
Wysłany:
Czw 20:32, 16 Mar 2017 Temat postu: ;) |
|
Dzięki Daniel!
Przy okazji gratuluję udanego zakupu! |
|
|
daniel75
|
Wysłany:
Czw 11:19, 16 Mar 2017 Temat postu: |
|
Szacun Griba! Kupowałem swoją "niusie" 28 grudnia był taki mróz że nawet się nie przejechałem ale patrząc teraz na to wszystko dziękować Bogu bo trafiłem niezły egzemplarz. Pozdrawiam Daniel Kruszwica! |
|
|
griba
|
Wysłany:
Czw 10:40, 16 Mar 2017 Temat postu: Thx! |
|
Dzięki Tadzik! |
|
|
skorat
|
Wysłany:
Śro 17:48, 15 Mar 2017 Temat postu: |
|
Griba! Super sprawa i WIELKIE Dzięki za Twoje zaangażowanie! Przy Tobie albo Disie widać od razu, że jesteście pasjonatami idei jednośladowania!
góri napisał: |
Jedyną rzecz jaką bym dopisał pod gwiazdką to *Nie dotyczy BMW, co byś nie kupił i tak na lawecie wieziesz do ASO |
Góri ale Ty wiesz jaką nieocenioną pomoc w postaci "checkpoint'ów" Griby będą mieli "mechanicy" z ASO bmw? Może w końcu naprawią tego mojego śtrucla na tyle, że przejedzie całe 200km bez serwisu |
|
|
góri
|
Wysłany:
Pon 20:49, 13 Mar 2017 Temat postu: |
|
Jedyną rzecz jaką bym dopisał pod gwiazdką to *Nie dotyczy BMW, co byś nie kupił i tak na lawecie wieziesz do ASO |
|
|
griba
|
Wysłany:
Pon 19:17, 13 Mar 2017 Temat postu: Merci! |
|
góri napisał: |
Chapeau bas! |
D'accord! Merci beaucoup mon ami! |
|
|
góri
|
Wysłany:
Pon 14:33, 13 Mar 2017 Temat postu: |
|
Brawo za zebranie do kupy wszystkiego co omawialiśmy nie raz! Chapeau bas! |
|
|
griba
|
Wysłany:
Nie 18:44, 12 Mar 2017 Temat postu: Thx! |
|
Dzięki Zyski! |
|
|
zyski
|
Wysłany:
Nie 18:42, 12 Mar 2017 Temat postu: |
|
Griba, świetne. Chylę czoła. |
|
|
griba
|
Wysłany:
Nie 18:09, 12 Mar 2017 Temat postu: Kupujemy używany motocykl |
|
Postanowiłem umieścić w jednym miejscu wszystko co może przydać się przy zakupie używanego motocykla. Poniższe informacje będą na pewno użyteczne dla szukających swojego wymarzonego VX'a.
Zdaje sobie sprawę, że lista jest bardzo szczegółowa i nie wszystko uda się sprawdzić z powodu braku przyrządów, czasu, wiedzy czy w końcu zgody sprzedającego. Ale tak czy inaczej warto wiedzieć czego można się spodziewać i na co zwrócić uwagę.
Przed oględzinami motocykla pytamy sprzedającego o:
- Badanie techniczne, ubezpieczenie. Jeżeli motocykl jest sprowadzany to ustalamy kraj pochodzenia i dowiadujemy się czy są dokumenty, które były lub będą potrzebne do pierwszej rejestracji w Polsce.
- Czy są dwa kluczyki do stacyjki.
- Czy są klucze serwisowe, książka serwisowa, instrukcja. Jeśli właściciel posiada wymienione, to może świadczyć o tym, że dbał o maszynę.
- Stan i rok produkcji opon.
- Kiedy były zmieniane olej i pozostałe płyny.
- Kiedy wymieniano świece zapłonowe.
- Czy była wykonywana regulacja luzów zaworowych.
- Czy kiedykolwiek były wykonywane czyszczenie i regulacja gaźników (obroty i mieszanka na biegu jałowym oraz synchronizacja przepustnic).
- Nr VIN i kod lakieru oraz przebieg. Możemy spróbować te dane sprawdzić w Internecie oraz w serwisie danej marki motocykla.
Przed wizytą możemy, a nawet powinniśmy poprosić o szczegółowe zdjęcia motocykla. Na ich podstawie dokonamy wstępnej oceny maszyny. Natomiast kiedy będziemy mieli możliwość obejrzeć motocykl "na żywo", a być może nawet przejechać się nim, to wówczas:
- Dokonujemy ogólnej oceny wizualnej motocykla, stanu ramy. Szczególną uwagę zwracamy na ograniczniki kierownicy. Oceniamy także spasowanie i zgodność kolorów osłon i baku.
- Kontrolujemy stan tabliczki znamionowej i sprawdzamy zgodność numerów z dokumentami. Zwracamy uwagę, czy na motocyklu zachowała się tabliczka informacyjna dotycząca ciśnienia powietrza w oponach (lokalizacja pod siodłem na baku).
- Sprawdzamy poziom i w miarę możliwości stan wszelkich płynów (olej w silniku, płyn chłodzący i hamulcowy, olej w przekładni tylnego koła).
- Oceniamy stan manetek, przełączników, gum podnóżków, siodła oraz innych elementów narażonych na obtarcia, czy zużycie podczas eksploatacji. Zwracamy uwagę na wygląd kokpitu i liczników. Modele z początkowych lat produkcji mają czarne obwódki zegarów, od 1992 roku srebrne.
- Sprawdzamy stan felg i wentyli oraz rok produkcji opon, zużycie bieżnika i kondycję gumy.
- Sprawdzamy wygląd i działanie stacyjki oraz pozostałych zamków. Sprawdzamy czy wszystkie kluczyki pasują do zamków.
- Zaglądamy do wnętrza baku. Sprawdzamy czy przy wlewie i pod korkiem nie ma rdzy.
- Sprawdzamy czy zimny silnik odpala bez problemów. Obserwujemy czy ssanie działa prawidłowo.
- Sprawdzamy czy oba cylindry równo się nagrzewają. Po uruchomieniu zimnego silnika przykładamy przy głowicach cylindrów dłonie do kolektorów wydechowych i obserwujemy czy wystąpią jakieś różnice.
- Sprawdzamy czy każdy gaźnik reaguje tak samo na dodanie gazu.
- Obserwujemy czy silnik nie dymi z rur wydechowych. Dymienie na biało oznacza płyn chłodzący w komorze spalania (gęsty, „gryzący” zapach), dymienie na niebiesko to spalanie oleju (dym o „słodkim” zapachu), czarny dym przy dodawaniu gazu – za bogata mieszanka.
- Sprawdzamy czy końce wydechów nie są zaolejone lub zbytnio okopcone sadzą.
- Oceniamy wygląd elementów układu wydechowego. Zwracamy uwagę na kolanka wydechów, czy nie są przepalone, na ślady korozji i stan tłumików.
- Oceniamy wygląd chłodnicy cieczy i węży. Zwracamy uwagę na stan lameli. Mały przebieg - radiator powinien wyglądać jak nowy. Duży przebieg, a radiator jak nowy – też nie dobrze – czyżby zmieniana chłodnica?
- Sprawdzamy czy silnik po rozgrzaniu nie stuka. Zwracamy też uwagę na wszelkie szumy i podejrzane odgłosy. Możliwa jest orientacyjna ocena stanu panewek i kosza sprzęgłowego. W tym celu blokujemy przednie koło hamulcem, wrzucamy pierwszy bieg i odpuszczamy powoli sprzęgło „podduszając” w ten sposób silnik. Można lekko dodać gazu. Wytarte panewki powinny zastukać pod obciążeniem, rozsypujący się kosz sprzęgłowy również da o sobie znać.
- Oceniamy działanie sprzęgła, luz na klamce i jej opór. Osłuchujemy czy po wciśnięciu klamki z okolic kosza sprzęgłowego nie dochodzą niepokojące dźwięki.
- Sprawdzamy moment wyłączania sprzęgła i czy tarcze nie ślizgają się. Przełożenia są tak dobrane w naszym motocyklu, że na czwartym wskazówki prędkości i obrotów poruszają się równolegle. Dlatego na tym biegu przy około 60 km/h „dajemy ostro w manetkę” i obserwujemy, czy wskazówki prędkości i obrotów nie „rozjeżdżają się”.
- Zwracamy uwagę na to jak wchodzą biegi i czy nie wyskakują podczas jazdy.
- Kontrolujemy luzy i opór na łożysku kierownicy. Jeżeli motocykl ma centralną stopę druga osoba unosi przednie koło maszyny naciskając na jej tył, a my kręcimy kierownicą.
- Sprawdzamy działanie hamulców, stan tarcz, zacisków i przewodów hamulcowych.
- Sprawdzamy luzy łożysk kół. Na centralce druga osoba naciska tył motocykla, a my szarpiemy za koło i lagi. Przy okazji sprawdzamy czy zacisk hamulcowy odbija. Tak samo postępujemy z tylnym kołem. Staramy się również poruszyć wahaczem. Oczywiście w ten sposób jesteśmy w stanie wykryć tylko naprawdę duże luzy.
- Kontrolujemy działanie amortyzatorów. Zaciskamy hamulec przedni i bujamy motocyklem do przodu i do tyłu. Podczas jazdy próbujemy pokonać jakieś nierówności – będziemy mogli ocenić jak zawieszenie wybiera i czy nic nie stuka. Po jeździe sprawdzamy, czy nie ma wycieków z amortyzatorów. Oceniamy stan lag (rysy, ubytki w chromie).
- Sprawdzamy stan wiązek elektrycznych, w szczególności przewodów do czaszy reflektora, stan skrzynki bezpieczników i okolic akumulatora. Mierzymy napięcie ładowania. Sprawdzamy działanie świateł i sygnału dźwiękowego.
- Jeżeli jest taka możliwość to po rozgrzaniu silnika mierzymy kompresję (standard 1300 - 1600 kPa, minimum 1100 kPa, maksymalna różnica między cylindrami 200 kPa) oraz ciśnienie oleju (350 - 650 kPa przy 3000 obr/min i temperaturze oleju 60 stopni Celsjusza). Po przejażdżce wykręcamy świece zapłonowe i oceniamy ich stan.
- Zwracamy uwagę, czy podczas ruszania nie występują stuki lub inne odgłosy z okolic krzyżaków wału kardana i przekładni przy tylnym kole oraz przekładni kątowej. Po jeździe obserwujemy czy z okolic przekładni przy tylnym kole nie występują wycieki oleju.
Powyższe wytyczne opracowałem pod nasz motocykl. Ogólne wskazówki dotyczące dowolnego modelu, "check listę" gotową do wydrukowania, umowę kupna-sprzedaży motocykla oraz dodatkowe informacje znajdziecie tutaj Kupujemy używany motocykl |
|
|