Autor |
Wiadomość |
skorat
Dołączył: 15 Sty 2012
Posty: 665 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ślask
|
Wysłany:
Nie 13:54, 24 Kwi 2016 |
|
Wczoraj w garażu postanowiłem dokładniej przyjrzeć się swojemu przegubowi kulistemu (vel. sworzniowi) i okazało się, że częsta przypadłość zawieszenia telelever (nazwałem ją "choroba pękniętej gumy") dotyczy również mojego zozola. Tutaj poglądowe zdjęcie uszkodzenia: [link widoczny dla zalogowanych]
Kupiłem osłonę włoskiej firmy Ariete: [link widoczny dla zalogowanych] Mam już założone manetki tej firmy i uważam, że ich jakość jest ok. Ale zanim zabiorę się za wymianę chciałbym uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:
1) Czy warto usunąć cały stary smar ze sworznia i zastąpić nowym? Czy tylko ew. uzupełnić?
2) Jaki najlepiej smar zastosować?
3) Czy warto zakładać dolne zabezpieczenie sprężynowe, ponieważ na angielskim filmie instruktażowym facet pokazuje, żeby z niego zrezygnować (2:08 - 2:30): https://www.youtube.com/watch?v=-NasPhtj64U. Byś może lepiej się będzie ta osłona poddawała i nie będzie pękać.
4) Do dokręcenia sworznia potrzebny jest klucz dynamometryczny i specjalna nasadka z wyfrezowanym otworem pod klucz imbusowy (1:33 - 1:38 ): https://www.youtube.com/watch?v=G5dpHlLgXJQ. Jak poradzić sobie bez tej nasadki i klucza dynamometrycznego? Na tzw. "czucie"?
Jeśli macie jeszcze jakieś PRAKTYCZNE!!! uwagi będę wdzięczny.
Pozdrawiam, Tadek |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez skorat dnia Nie 15:51, 24 Kwi 2016, w całości zmieniany 5 razy
|
|
|
|
|
|
góri
Dołączył: 19 Cze 2011
Posty: 1533 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łazy k/Zawiercia woj. Śląskie
|
Wysłany:
Nie 19:12, 24 Kwi 2016 |
|
W dyfrze w drag starze stosował na zębatkach i przekładni smar molibdenowy, wydaje mi się że tutaj też może się sprawdzić gdyż są tam spore przeciążenia |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Maniek
Dołączył: 19 Maj 2013
Posty: 267 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Żary FZA
|
Wysłany:
Nie 20:00, 24 Kwi 2016 |
|
Cześć Tadzik.
1. - 2. Ten sworzeń wahacza jest taki jak w samochodach więc bez paniki. Smar pod osłoną gumową jest po to żeby w razie pęknięcia woda nie przedostawała się do części wahliwej sworznia. Możesz dać zwykły smar.
3. Z zabezpieczenia dolnego osobiście bym nie rezygnował w przypadku auta (w moto BMW nie mam doświadczenia, która opcja będzie trwalsza)
4. Dokręć z czuciem i podjedź do zaprzyjaźnionego warsztatu z zakupioną wcześniej odpowiednią nasadką (max. 12zł) i za pomocą kątówki wytnij otwór pod imbusa podobnie jak w kluczu na filmie. I dokręć kluczem manometrycznym.
pozdro |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Gość
|
Wysłany:
Nie 20:18, 24 Kwi 2016 |
|
jak dokręcić?-a zwyczajnie dojebać ile siły w łapie odpowiednim kluczem bez przedłużek i nie bawić się w dziwne nakładki, bo np. w samochodach nie ma nawet miejsca żeby wsadzić tam dynamometr(pod półośkę)a chyba jeszcze nigdy nikomu się nie odkręciło.
zabezpieczenie- nie zaszkodzi zastosować, chociaż bez niego woda do środka się pewnie nie dostanie ale jak guma zrobi się stara i twardsza to kto wie...
smar-skoro guma była pęknięta to pewnie dostało się tam trochę kurzu to lepiej wymienić
ps. Tadzik-a najlepiej będzie jak zaprowadzisz zozola do serwisu tak jak robią to Twoi nowi koledzy zdrajco |
|
|
|
|
Gość
|
Wysłany:
Nie 20:19, 24 Kwi 2016 |
|
|
|
|
griba
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 2619 Przeczytał: 6 tematów
Pomógł: 62 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Nie 20:34, 24 Kwi 2016 |
|
Hej, Tadek!
- Wyczyściłbym w miarę możliwości wszystko.
- Dałbym smar grafitowy lub molibdenowy.
- Składałbym z zabezpieczeniem - jak fabryka dała.
- Skłaniam się ku rozwiązania Darka. Założyłbym klucz oczkowy odpowiedniego rozmiaru, od góry zablokował imbusem i dokręcił fest zwykłą przedłużką. 130 Nm to dość dużo - na pewno gwintu nie przeciągniesz. Sprawdziłbym po jakimś czasie czy się nie luzuje i tyle. Uważaj na lagi - żeby Ci się klucz nie ześlizgnął przy dokręcaniu!
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez griba dnia Nie 20:35, 24 Kwi 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
skorat
Dołączył: 15 Sty 2012
Posty: 665 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ślask
|
Wysłany:
Nie 20:46, 24 Kwi 2016 |
|
DZIĘKI WIELKIE!!!
Wiedziałem, że na Was można polegać. Nie uwierzycie ale bardzo podobny post zamieściłem rano na stronie moich nowych "kolegów". Trochę mniej opisowy za to z adnotacją, że oczekuję samych rzeczowych odpowiedzi. Wiecie ile ich dostałem? Zobaczcie sami:
[link widoczny dla zalogowanych]
Dla ułatwienia dodam, że "Amati80" to mój nick.
dariusz napisał: |
ps. Tadzik-a najlepiej będzie jak zaprowadzisz zozola do serwisu tak jak robią to Twoi nowi koledzy zdrajco |
Darek jak zwykle błyskawiczny refleks i cięta riposta Boję się tylko, żebym nie był wbity na pal na zlocie jako przestroga dla innych
Jeszcze raz dzięki Wszystkim za pomoc i dam znać jak poszła wymiana. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
griba
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 2619 Przeczytał: 6 tematów
Pomógł: 62 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Nie 21:07, 24 Kwi 2016 |
|
Nie jest źle - coś tam naskrobali, ale nie na temat. Nie przejmuj się Tadek, ostatnio miałem podobne problemy na zupełnie innym [link widoczny dla zalogowanych]. My - VX'owcy - zadajemy chyba po prostu za trudne pytania. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez griba dnia Nie 21:08, 24 Kwi 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
dis
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 4411 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 37 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Golęczewo (pod Poznaniem)
|
Wysłany:
Nie 21:14, 24 Kwi 2016 |
|
Tadziu, zwykłym krótkim kluczem jak chwycisz blisko osi obrotu to dajesz do oporu i 130Nm nie przekręcisz. Przy długim ramieniu łatwo przekręcić. Zlot nie za długo jak chcesz mogę wziąć dynamometryczny końcówka bodajże 1/2 cala do ponad 200Nm to się dokręci z takim momentem jak trzeba. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
skorat
Dołączył: 15 Sty 2012
Posty: 665 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ślask
|
Wysłany:
Nie 21:36, 24 Kwi 2016 |
|
Na razie zrobię wszystko zgodnie z tym co tutaj mi doradziliście. Ale postaram się zrobić sobie takie narzędzie z nasadki, to wtedy wziąłbym je na zlot, a Ty swój klucz i w wolnej chwili byśmy zozola poskręcali do kupy
P.S.
Pamiętacie jak pisałem, że bmw ma bardzo słabe el. gumowe? To kolejny dowód!!! |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
skorat
Dołączył: 15 Sty 2012
Posty: 665 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ślask
|
Wysłany:
Pią 11:42, 29 Kwi 2016 |
|
Hej
Jeżeli chodzi o to "specjalne narzędzia" niezbędne do dokręcenia nakrętki sworznia odpowiednim momentem, to wygląda to w ten sposób:
[link widoczny dla zalogowanych]
Cena samej nasadki, to bagatela [link widoczny dla zalogowanych]
lub w Polsce o połowę taniej: [link widoczny dla zalogowanych]
Ale ciągle mówimy o samej nasadce za co najmniej 150zł + koszty wysyłki , a do tego "specjalny" imbus
Ja wykonałem wszystko za 20zł. Nasadka 12-kątna + klucz imbusowy 7mm
Oto moje "dzieło":
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Nic tylko produkować takie "wynalazki" i sprzedawać
Pozdrawiam serdecznie! |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez skorat dnia Pią 13:57, 29 Kwi 2016, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
griba
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 2619 Przeczytał: 6 tematów
Pomógł: 62 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Pią 14:19, 29 Kwi 2016 |
|
Bardzo ładnie! Lubię takie rozwiązania.
Skorat napisał: |
Nic tylko produkować takie "wynalazki" i sprzedawać Smile |
Tylko kto to kupi, skoro wszyscy jeżdżą do serwisu? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|